Afkorting |  Demo |  Blog |  Vragen |  Links
Afkorting blog

Wat is SEO en waarom heb je het nodig?

Wanneer je een beetje bekend bent met marketing en vooral met online marketing heb je er vast weleens van gehoord. SEO.
Toch zijn er veel mensen niet van op de hoogte wat het is, wat het betekent en vooral hoe het ingezet kan worden met een campagne of met hulp van een online marketing bureau.

Wanneer dit goed ingezet wordt kan je hier een stuk meer omzet door genereren. Wel is het een hoop werk om het goed in te zetten en het bij te blijven houden. Bij grotere bedrijven is er meestal een geheel team voor de marketing. De online marketing is hier een groot onderdeel van.
Om een goed beeld te schetsen van wat SEO is en hoe het wordt toegepast wordt hier toegelicht.

Waar staat SEO voor?

SEO is een afkorting voor Search Engine Optimization.
Vertaald naar het Nederlands is dit zoekmachine optimalisatie. Hierbij ga je aan de slag met het optimaliseren van je website. Door dit te doen komt je website hoger terecht in de organische zoekresultaten van Google. Dit is belangrijk omdat de meeste internetgebruikers niet verder gaan dan de eerste, of misschien tweede, pagina van de zoekresultaten. Wanneer jouw website hier niet tussenstaat zal deze waarschijnlijk ook niet geopend worden. Wanneer de inhoud goed is, is het erg zonde dat deze bijna niet gelezen zal worden.

De mensen die hebben gehoord van SEO zullen waarschijnlijk ook de afkorting SEA wel kennen. Hier zit een duidelijk verschil tussen die niet altijd voor iedereen duidelijk is. Zo heeft SEO alles te maken met het optimaliseren van de zoekmachine en SEA heeft te maken met het adverteren hierop. Wanneer je hierin investeert zal je ook hoog in de resultaten terechtkomen, maar hierbij zal wel vermeldt zijn dat dit komt door middel van adverteren.

De grootste reden dat zoekmachine optimalisatie wordt ingezet is, zodat de website bovenaan eindigt. Wanneer internetgebruikers op bijvoorbeeld Google naar een bepaald product of dienst zoeken is het belangrijk dat jij bovenaan staat wanneer je aanbiedt wat zij zoeken. Om dit voor elkaar te krijgen is het van belang om zoekmachine optimalisatie in te zetten.

Hoe zet je het in?

Het inzetten van search engine optimization kan erg belangrijk zijn om sales te kunnen genereren. Bij het inzetten van zoekmachine optimalisatie wordt er gekeken naar de drie belangrijkste pijlers. Dit zijn content, techniek en autoriteit.

Wanneer je je focust op deze drie en hier goed op inzet zal je hoog eindigen in de organische zoekresultaten van verschillende zoekmachines. Google bijvoorbeeld heeft een heel streng algoritme waarbij streng wordt gekeken naar deze verschillende pijlers. Zo moet de content op je website uniek zijn en vooral relevant voor de zoekopdracht. Om hierop in te kunnen spelen is het belangrijk dat je weet op welke zoekwoorden er gezocht worden. Zoekwoorden leggen de link tussen jouw content en de zoekopdracht van de internetgebruiker.

Hierbij is het van belang dat de belangrijkste zoekwoorden terugkomen in bijvoorbeeld de titel van je pagina, tussenkopjes, in de tekst zelf en in de URL.

Ook is de techniek van de website belangrijk. Wanneer een website of webpagina's langzaam laden zullen bezoekers snel afhaken. Wanneer dit te vaak gebeurt zal de zoekmachine dit door hebben en je een aantal plekken naar beneden zetten. Als laatst moet de autoriteit in orde zijn. Dit betekent dat er verschillende relevante interne en externe links zijn geplaatst. Interne links zijn links die op een pagina staan en verwijzen naar een andere pagina. Externe links zijn links die vanaf een andere website naar jouw website of webshop verwijzen.

Voor- en nadelen zoekmachine optimalisatie

Het inzetten van SEO heeft verschillende voor- maar ook nadelen. De grootste nadelen zijn dat het erg tijdrovend kan zijn. Het kan erg veel tijd kosten om de verschillende pijlers van zoekmachine optimalisatie toe te passen. Daarnaast duurt het ook even voordat je resultaten zult gaan zien. Een ander nadeel is dat je niet klaar bent wanneer je één keer uitgebreid hebt gekeken naar online marketing. Het is een blijvend onderdeel waar telkens naar gekeken moet worden. De ontwikkelingen in de online marketing gaan dan ook snel. Als laatst vergt het inzetten van online marketing veel kennis.

Dit laatste nadeel kan worden opgelost met een groot voordeel. Er zijn namelijk meerdere online marketing bureaus die je kunnen helpen in de zoekmachine optimalisatie. Andere voordelen van het inzetten van SEO is dat het altijd resultaat geeft. Misschien dat je niet direct het eerste zoekresultaat bent, maar je website zal zeker een aantal plaatsen stijgen. Je positie in Google zal hoger worden en dit zal dan ook leiden tot meer websitebezoeken en uiteindelijk tot meer omzet wanneer je eenmaal hoog genoeg komt.




Homepage Afkorting

Blog